Na przełomie września i października 2019 roku uczniowie
klas 5a i 6a wzięli udział w ankiecie online mającej na celu zbadanie zakresu i
stopnia wykorzystania technologii informatycznych (TIK) w Szkole Podstawowej nr
24 w Białymstoku.
Badanie wykazało, iż zadaniem uczniów zdecydowana większość
nauczycieli (89,6%) wykorzystuje na zajęciach środki technologii informatycznych,
aczkolwiek robią to rzadko, co stwierdziło 85,4% badanych. Uczniowie
stwierdzili, iż z technologii informatycznych powinno się korzystać w czasie
zajęć szkolnych częściej – 51% wybrało odpowiedź „bardzo często”, a 39,6%
odpowiedź „często”.
Z narzędzi komunikacyjno
– informacyjnych najczęściej wykorzystywanych przez nauczycieli na zajęciach
uczniowie wskazali prezentacje multimedialne, jako najczęściej używane (75%), projekcje
filmów (27%), strony internetowe (21%). W znacznie mniejszym stopniu
wykorzystywane są zdaniem uczniów gry edukacyjne (10%).
Badani stwierdzili, że bardzo często (75%) i całkiem często (16,7%)
nauczyciele korzystają na zajęciach z
TIK wspólnie z uczniami, a 8,3% uczniów stwierdziło, że taka aktywność w ogóle
się nie odbywa. 58,3% uczniów stwierdziło, iż nauczyciele zachęcają uczniów do
wykorzystania nowych technologii w nauce, 12,5% badanych nie jest zachęcana, a
29% badanych wybrała odpowiedź „nie wiem”. Uczniowie jednoznacznie wskazali, iż
zajęcia z wykorzystaniem środków multimedialnych byłyby dla nich atrakcyjne
(83%), a 15% nie ma zdania na ten temat. Uczniowie pozytywnie odnieśli się
również do pomysłu wprowadzenia elementów języka angielskiego na takich
przedmiotach, jak biologia, matematyka, język polski. 77% uczniów uznało, iż
takie rozwiązanie poszerzyłoby ich znajomość tego języka, 17% nie ma zadania w
tej sprawie, a tylko 6% wątpi w zasadność takiego rozwiązania.
Wnioski:
Uczniowie SP24 wskazują na motywujący aspekt środków
technologii informatycznych w procesie edukacyjnym i chcieliby, aby były one
częściej wykorzystywane przez nauczycieli w czasie zajęć szkolnych. Używanie narzędzi
TIK zachęciłoby ich do nauki, co pozytywnie wpłynęłoby na uzyskiwane przez nich
wyniki w nauce oraz znacznie uatrakcyjniłoby ofertę edukacyjną szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.