W marcu 2022 roku uczniowie klas 7a, 8a oraz 8c wzięli udział w ankiecie online mającej na celu zbadanie zakresu i stopnia wykorzystania technologii informatycznych (TIK) w Szkole Podstawowej nr 24 w Białymstoku.
Badanie wykazało, że stosowanie nowoczesnych technologii na takich przedmiotach jak: biologia, matematyka, język polski, język angielski, godzina wychowawcza zmotywowało do pracy 85, 3% procent uczniów, jedynie 14,7% uczniów wybrało odpowiedź nie. Uczniowie dostrzegają wiele korzyści wynikających ze stosowania narzędzi TIK podczas lekcji. Najczęściej wybieraną korzyścią – wskazało ją 88,2% – było powtórzenie materiału przed sprawdzianem. 73,5% procent uczniów wybrało pomoc w przygotowaniu się do lekcji, zaś 64,7% korzysta z narzędzi TIK podczas opracowywania informacji różnego typu, np. rysunków, animacji, prezentacji multimedialnych.
Uczniowie stwierdzili, że podczas pracy z nowoczesnymi narzędziami rozwinęli wiele kompetencji społecznych. Badani (94,1%) wskazali, że nauczyli się współpracy w grupie, 67,6% nauczyło się skutecznie porozumiewać z innymi, 61,8% badanych potrafi uargumentować swoje racje, 52,9% nauczyło się radzić sobie ze stresem. Z kolei 44,1% podczas pracy z kolegami odnosiło się do nich z szacunkiem i bez uprzedzeń.
Z narzędzi komunikacyjno – informacyjnych wykorzystywanych przez nauczycieli na zajęciach uczniowie wskazali gry edukacyjne jako najczęściej używane (91,2%), prezentacje multimedialne (85,3%), strony internetowe (52,9%). W mniejszym stopniu wykorzystywane są zdaniem uczniów projekcje filmów (47,1%) lub inne narzędzia (35,3%).
Uczniowie jednoznacznie wskazali, iż zajęcia z wykorzystaniem środków multimedialnych byłyby dla nich atrakcyjne (91,2%), tylko 8% wskazało odpowiedź „nie”. Badani (70,6%) poznane narzędzia TIK wykorzystują do rozwijania swoich pasji, zainteresowań, 29,4 % stwierdziło, że tego nie robi.
Badanie wykazało, że u 85,3% uczniów wzrósł poziom wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się narzędziami TIK, u 14,7% uczniów wzrostu wiedzy i umiejętności nie zaobserwowano.
Niemalże wszyscy uczniowie (97,1%) stwierdzili, iż nauczyciele zachęcają ich do wykorzystania nowych technologii w nauce, 2,9% badanych nie jest zachęcana.
Uczniowie (79,4%) poznane podczas lekcji narzędzia TIK wykorzysta w przyszłości, natomiast 20,6% z tych narzędzi nie skorzysta.
Wnioski:
Uczniowie SP24 wskazują na motywujący aspekt środków technologii informatycznych w procesie edukacyjnym. Dzięki stosowaniu podczas lekcji nowoczesnych narzędzi zdobyli nową wiedzę i umiejętności. Poznane narzędzia TIK wykorzystają do rozwijania swoich pasji, zainteresowań. W dalszej edukacji będą korzystać z poznanych podczas lekcji narzędzi TIK. Stosowanie podczas lekcji nowoczesnych technologii zmotywowało uczniów do pracy.
ankieta online
https://docs.google.com/forms/d/1WCb0MtVdZpEURjKOMNSz9tR0Ge-g2t_datFbXpVVN3c/edit
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.